Værktøjskasse


Materialekritik -historie


VÆRKTØJSKASSE

1.      Tekstens oprindelse:

-         Hvem har skrevet teksten?

-         Hvornår er den skrevet?

-         Hvilken slags tekst er det? Brev, dagbog, officielt dokument osv.

-         Et det den fulde tekst eller uddrag? Hvis det er et uddrag, hvem har lavet det? Er der angivet principper for udvælgelsen?

-         Er teksten på originalsproget, eller er det en oversættelse?

 

2.      Tekstens indhold:

-         Hvad står der i teksten? Få et overblik over den måde, den er bygget op på. Lav overskrifter til forskellige afsnit. Understreg vigtige ord, vigtige personer, vigtige begivenheder. Hvis der er ord, personer osv., du ikke kender: slå dem op eller spørg læreren. Du skal huske, at der i mange bøger er både indholdsfortegnelse og indeks, som kan bruges.

 

3.      Kan man stole på oplysningerne i teksten?

-         Er det første- eller andenhåndstekst? Hvis personen, der udtaler sig, selv har været til stede, er det en førstehåndstekst.

-         Er det en primær eller sekundær tekst? En primær tekst er den første, der i dag er bevaret, en sekundær har sine oplysninger fra en primær eller en anden sekundær tekst. En primær tekst kan godt være andenhånds. I mange tilfælde kan den endda være skrevet ned lang tid senere.

-         Er teksten samtidig / ikke-samtidig med begivenhederne?

 

4.      Tekstens tendens:

-         Angiver forfatteren en speciel hensigt?

-         Kan du ud af teksten se, at forfatteren har en bestemt hensigt`?

-         Undersøg sprogbrugen, fx forfatterens brug af tillægsord.

-         Viser han sympati eller antipati mod bestemte personer?

-         Er han en kvalificeret betragter?

-         Er han repræsentativ for en gruppe, eller tegner han kun sig selv.

-         Er den foreliggende tekst, den eneste til den problemstilling, den behandler? Hvis der er flere: Er der overensstemmelse mellem dem eller modsætninger? I givet fald: Hvor? Hvorfor?

 

5.      Tekster som viser menneskers måde at tænke på (mentalitet):

-         Selvom en tekst er fuld af fordomme, ja direkte løgnagtig, så kan den bruges til noget. Selve det, at den er blevet skrevet, er vigtigt. Hvis f.eks. en person beskriver en anden person på en bestemt negativ eller positiv måde, eller beskriver en begivenhed, som må forekomme direkte forkert, er det jo en oplysning om, at forfatteren har ønsket at give samtiden eller eftertiden et bestemt indtryk. Teksten bliver altså en kilde til den persons ønsker, og det kan i sig selv være meget interessant eller sigende.

 

6.      Fremstillinger – senere fortolkninger:

-         Hvem har skrevet bogen? Hvornår og hvor?

-         Er det originalsprog eller en oversættelse?

-         Hvilket materiale bygger forfatteren sin fremstilling på?

-         Hvilke kvalifikationer har forfatteren?

-         Hvilken slags bog er det? Videnskabeligt værk populærvidenskabeligt? En skolebog? Til folkeskole eller gymnasiet?

 

 

Intranet - Holstebro Gymnasium og HF  |   Døesvej 64   |   DK-7500  Holstebro  |   97 41 42 22  |   hogym@hogym.dk