Når I skriver rapporter i naturfag, gælder mange af de ting, I har lært i dansk i øvrigt. Det er fx vigtigt, at I ikke kun tænker på indholdet, men også tænker over sproget, når I skriver rapporter. I en biologirapport skal I formulere jer så præcist som muligt, være saglige og objektive. Det skal fremstå klart for læseren, hvordan resultaterne er fremkommet, og konklusionen skal være velbegrundet. Især i biologi vil I ind imellem komme ud for resultater, der er uforklarlige – enten pga. biologisk variation eller fordi man endnu ikke kender den rigtige forklaring eller fordi der er lavet fejl. Det er vigtigt at opfatte forsøg someksperimenter og ikke bare som øvelser, hvor resultatet er kendt i forvejen. Man må således ikke pynte på hverken resultater eller konklusion!
Tænk i øvrigt på, at læseren både er læreren og jer selv, da I skal kunne bruge rapporten til eksamen! I skal derfor ikke skrive indforstået - men derimod skrive, så både I og læreren hurtigt kan forstå hele indholdet – også lang tid efter rapporten er skrevet. Rapporterne skal formelt være individuelle, så I skal aflevere én hver, men I må meget gerne hjælpe og inspirere hinanden undervejs. En biologirapport skal give læseren svar på følgende:
- Hvad er der undersøgt?
- Hvordan er det gjort?
- Hvad er der kommet ud af det?
- Hvilken betydning kan det have?
I bedes udarbejde rapporten, så den indeholder nedenstående punkter i den angivne rækkefølge:
Forsøgets titel:
I laver en forside med forsøgets titel, dit navn og klasse.
Indledning:
Formål:
Indledningen går ud på at forklare formålet med forsøget. Hvad er det biologisk interessante ved at lave dette forsøg? Man kan her redegøre for den viden, der har relevans for eksperimentet. Måske handler forsøget om noget, vi endnu ikke ved, men som kunne være interessant at undersøge. Endelig kan det ligefrem være, at der er uenighed blandt eksperter inden for feltet. Det kan også anføres i indledningen. Det handler i indledningen om at gøre det klart, hvor fokus i rapporten er.
Teori:
De fleste laver et decideret teoriafsnit, hvor man skriver om den teori, der er baggrund for forsøget. Fx kan man her i en rapport over et kondiforsøg skrive, hvad det er for fysiologiske mekanismer, der giver én en god kondition.
Hypotese:
Ofte vil det være en hypotese, der skal afprøves, men formålet kan også være at lære et apparatur eller en fremgangsmåde at kende. Det vil ofte være godt at formulere en eventuel hypotese som et selvstændigt afsnit.
Materiale:
Under dette punkt anføres i rækkefølge den anvendte organisme, hvis I har anvendt dyr eller planter, det øvrige materiale (f.eks. kemikalier) og apparatur (f.eks. en vægt).
Såfremt der ikke er afvigelser fra den trykte vejledning, og såfremt læreren har meddelt det, kan I nøjes med en henvisning til vejledningen, der i så fald vedlægges rapporten.