Om abstract


BILAG 2

Studieretningsprojektet i stx

Større skriftlig opgave på hf

Vejledning til elever/kursister

 

Engelsk resumé - Abstract

 

 

Et resumé er en kort sammenfatning af hele besvarelsen, skrevet på engelsk. Resuméet kaldes også et abstract.

Formålet er at give læseren et hurtigt overblik over opgavens indhold.

 

 

Det engelske resumé:

  • fylder typisk 10-15 linjer
  • indeholder en beskrivelse af opgavens:
    • formål/problemstilling
    • anvendte metoder
    • resultater og konklusioner
  • indeholder ikke citater eller kildehenvisninger
  • skrives i ét afsnit
  • laves efter opgaven er skrevet
  • placeres umiddelbart før indholdsfortegnelsen

 

 

Det indgår i bedømmelsen af opgaven, om resuméet er:

  • en relevant sammenfatning af opgaven
  • overskueligt disponeret og indholdsmæssigt sammenhængende
  • skrevet på forståeligt og korrekt engelsk

 

 

 

De tre hovedpunkter i et engelsk resumé:

 

 

1. Formål

       Hvorfor?

 

 

  • Hvilken problemstilling ville du undersøge eller teste (din hypotese)? Gå tilbage til din opgaveformulering og sørg for at der er overensstemmelse hermed.
  • Formulér formålet præcist og sammenhængende.
  • Eksempler på indledninger:                                                          

      This study tests . . .                                                                                   

      The study investigates . . .                                                                         

     This paper examines . . . .

 

    2. Metode

 

     Hvordan?

 

 

  • Hvad gjorde du, og hvordan gjorde du det?

      Skriv i korte, præcise vendinger.

 

 

3. Resultater

og

konklusioner

 

     Hvad fandt

     du ud af?

 

 

  • Hvad er resultatet af din undersøgelse/analyse?  Hvad har du konkluderet?
  • Eksempler på afslutninger:                                                           

     There is a significant relationship between . . . . .                                        

     The results show that in 85% of the cases . . .                                                       

     It is shown that Raymond Carver is strongly influenced by  . . .

 

 

 

 

Sproglige tips:

 

 

Forhold dig objektivt

 

 

Undgå de personlige stedord “jeg” eller “vi”:

 

Skriv ikke: ” I investigate the incidence of…

Skriv i stedet: The study investigates…

 

 

Tid

 

 

Normalt skrives i  NUTID.

 

DATID kan evt. bruges til at beskrive metoden (hvad man har gjort).

 

 

Variér dit sprog

 

 

Gentag ikke blot nøgleord og -sætninger fra selve besvarelsen.

Find en ny måde at sige det på.

 

 

Naturvidenskabeligt

eller

humanistisk fag?

 

 

Resuméets udformning bærer præg af, hvilket område du skriver inden for:

 

Humanistisk fag (fx litterær analyse)

  • What the study set out to do
  • What themes you identified in the literature
  • How you integrated these themes to reach your conclusions
  • What conclusions did you draw

Naturvidenskabeligt fag (fx empirisk undersøgelse)

  • What the study set out to do
  • What method(s) you adopted
  • What results were achieved
  • What conclusions can be drawn
  • What recommendations your research leads you to make.)

 

 

 

 

 

 

Et sidste godt råd:

 

 

 

Tænk på

din læser!

 

 

Det engelske resumé er læserens (censors!) førstehåndsindtryk.

Det vil derfor være en rigtig god idé at ”sælge sig selv” bedst muligt:

Sørg for at alle niveauerne i Blooms taksonomi er repræsenteret (redegørelse, analyse, vurdering), så du demonstrerer over for læseren at din besvarelse er dybtgående, velovervejet og gennemarbejdet.

 

 

Intranet - Holstebro Gymnasium og HF  |   Døesvej 64   |   DK-7500  Holstebro  |   97 41 42 22  |   hogym@hogym.dk