Gruppearbejde 1hf


Gruppearbejde 1hf

Nogle af de studiekompetencer man opøver, når der arbejdes rigtigt med gruppearbejde er samarbejdsevne, ansvarlighed, selvstændighed og det at være aktiv. At arbejde i grupper er noget vi alle er eller bliver involveret i f.eks. i idrætsklubben, i elevrådet, på arbejdspladsen og forskellige organisationer. Jo bedre man mestrer gruppearbejdet, jo bedre og mere effektivt bliver det arbejde man præsterer.  Derfor er det vigtigt at man er bevidst om de arbejdsprocesser og fordele, der ligger i at arbejde i grupper. Fra folkeskolen har mange dårlige erfaringer med gruppearbejde, uden dog at have nogen klar fornemmelse af, hvor det gik galt!

Gruppearbejde kan have mange former: summegrupper/pararbejde, diskussionsgrupper, projektgrupper og varigheden af et gruppearbejde kan også være meget forskellig - fra 5 minutter til længerevarende projektarbejder, der kan løbe over flere uger. Flere eksamensformer – f.eks. synopsiseksamen i ks og eksamen i skriftlig dansk - lægger op til gruppearbejde, og det at mestre gruppearbejdet kan give ny faglig viden, nye aspekter på en problemstilling og nogle samarbejdskompetencer, der altid vil være efterspurgt.

Erfaringer med gruppearbejde:

Det er vigtigt, at man som kursist er fokuseret på, at ansvaret for at et gruppearbejde fungerer og erkender, at resultater og oplevelser af arbejdet ligger hos jer selv – individuelt og som gruppe!  Gruppen skal f.eks. kunne arbejde uden at der står en lærer og kigger gruppen over ryggen!

Opgave 1: Der dannes grupper a 4-5 personer

1)      Fremlæg over for gruppen hver især jeres oplevelser af gruppearbejde i folkeskolen – positive såvel som negative. Hvad har jeres egen rolle i gruppearbejdet i folkeskolen været?

2)      Find, ud fra jeres erfaringer, frem til 5 væsentlige elementer, der skal til for at et gruppearbejde kommer til at fungere og I undgår de negative oplevelser.

3)      En fra gruppen refererer fra gruppen i klassediskussion. Klassen forsøger at blive enige om 5 væsentlige elementer.

Gruppedannelse:
Især ved længerevarende gruppearbejder eller f.eks. gruppedannelser i forbindelse med eksamen (f.eks. ks-eksamen eller skriftlig dansk) skal det overvejes hvordan grupperne dannes.  Der er flere muligheder, der alle rummer fordele og ulemper:

  • Gruppedannelse efter ”ønskeseddel”
  • Gruppedannelse efter niveau
  • Gruppedannelse efter interesse og indsats
  • Gruppedannelse efter hvem der har læst
  • Gruppedannelse efter tilfældighedernes princip – f.eks. lodtrækning eller tælling 1-2-3

Opgave 2: Diskussion i hele klassen (plenum) om fordele og ulemper ved de forskellige måder at danne grupper på.


Bedre gruppesamarbejde:

Gruppearbejdet kan forbedres ved at der fordeles nogle roller i gruppen. Hvert gruppemedlem får en rolle for dagens gruppearbejde, og ved længerevarende gruppearbejder går rollerne så på omgang mellemgruppens medlemmer. Gruppearbejdet starter med at udnævne 3 hovedansvarlige ledere med følgende.
Rød leder: Er hovedansvarlig for at der arbejdes i gruppen. Rød leder får gruppen placeret og sørger for at komme hurtigt i gang. Rød leder sørger for, at gruppen holder sig til opgaven og er resultatorienteret og dermed ansvarlig for at drive arbejdet fremad til et fælles produkt.

Grøn leder: Er hovedansvarlig for det sociale miljø i gruppen. Alle i gruppen skal deltage og have plads, det sørger grøn leder for: opfordrer de stille til at komme med deres bidrag og bremser de meget ivrige. Opstår der uenigheder i gruppen, går især grøn leder ind som konfliktløser.


Blå leder: Er hovedansvarlig for at tage notater og ud fra disse kunne opsummere gruppens hovedresultater, at referere og at fordele fremlæggelse på forskellige gruppemedlemmer. Ved længerevarende gruppearbejde: At sørge for at der aftales nye ”lektier” til de forskellige gruppemedlemmer – til brug ved næste gruppemøde.

 

Øvelse 3: Der dannes nye grupper a 4-5 personer – 3 ledere udpeges i gruppen. Læs nedenstående lille artikel og løs opgaverne ved gruppearbejde (artiklen ligger under materialet til modulet)

1)      Har artiklens forfatter ret i sin beskrivelse af unges fritidsarbejde?

2)      Ligner Næstveds ungdom Holstebros ungdom?

3)      Diskuter fordele og ulemper ved at unge under uddannelse har fritidsjobs.

Gruppernes svar fremlægges af blå ledere og svarene diskuteres kort i plenum.
Hvordan gik gruppearbejdet? – fælles opsamling i plenum.

 

Husk

  • Lad alle komme til orde – lyt til det, de andre siger.
  • Gruppearbejde handler om at samarbejde – ikke om at føre magtkamp eller at lade de andre om at arbejde
  • Undgå privat snak og spildtid – være fokuseret på opgaven
  • I har selv ansvaret for at få noget ud af gruppearbejdet
  • Fordel roller i gruppen
  • Opsummer resultater og giv evt. hinanden lektier for

 

Intranet - Holstebro Gymnasium og HF  |   Døesvej 64   |   DK-7500  Holstebro  |   97 41 42 22  |   hogym@hogym.dk