Gruppearbejde om klassen og arbejdet i klassen.
5 grupper af 5-6 stykker.
Om arbejdet i klassen:
”Jeg har svært ved at deltage aktivt i timerne, fordi jeg er bange for at sige noget forkert.”
”Vi er gode til at lade hinanden komme til og lytte til hinanden i timerne.”
”Der er for meget forstyrrende snak i timerne”
”Nogle i klassen griner af de andres fejl”
”Nogle i klassen dominerer timerne, så andre ikke kan få sagt noget”
”Vi er gode til at arbejde koncentreret”
” Gruppearbejde er ikke særligt velfungerende”
Diskuter i gruppen hvilke af ovenstående udsagn der er rigtige/forkerte i jeres klasse.
Diskuter hvad skal der til, for at I evt. kan skabe et bedre og mere effektivt arbejdsklima til hverdag.
Sådan er vi i klassen:
”Vi er meget forskellige, men jeg synes, jeg kan snakke med alle i klassen”
”Der er forskellige grupper i klassen, så derfor snakker jeg ikke med så mange forskellige i klassen”
”Nogle grupper i klassen kan være meget dominerende, og det kan være svært at ”få plads””
”Det er let at komme ind i en gruppe i klassen”
”Jeg synes klassen er for opdelt i kliker”
”Det er vigtigt for klassesammenholdet, at vi laver ting sammen i klassen også udenfor timerne”
”Jeg føler mig sommetider udenfor”
Lad hver enkelt i gruppen på skift forholde sig til ovenstående udsagn – uden indblanding fra de andre.
Diskuter hvordan I opfatter jeres klasse ud fra jeres svar. I skal ikke nødvendigvis være enige.
Hvad kan I evt. gøre for at sikre at alle i klassen er glade for at være i klassen.
Vi samler op fælles til sidst