At læse en tekst


At læse en tekst -
Blooms taksonomi og dåseåbnerskema

 

I forbindelse med udarbejdelse af skriftlige opgaver, mundtlige opgaver og synopsis arbejder man med forskellige niveauer/sværhedsgrader, fra det simple og lette til det sværere og mere komplekse, og fra det kendte til det ukendte.

 

I opgaven arbejder man med de tre trin: beskrivelse/redegørelse, sammenligning/analyse og diskussion/vurdering. Da ethvert trin i taksonomien indeholder det underliggende trin, er det naturligt at starte med redegørelsen. 

Alle 3 niveauer er repræsenteret i den gode opgave/synopsis

 

Beskrivelse/ redegørelse:

  • er ikke genfortælling/referat
  • er reproducerende, men
  • på baggrund af en udvælgelse fortaget af dig, dvs. du sætter teksten i system/struktur
  • svare på spørgsmålet – ex. Redegørelse for (et eller andet specielt)
  • skelner mellem væsentligt og uvæsentligt
  • stiller hvad, hvem, hvor, hvornår – spørgsmål


Sammenligning/analyse/undersøgelse/forklaring:

  • er opsplitning i bestanddele, f.eks. en tekst
  • er gruppering af bestanddelene
  • er påvisning af sammenhænge
  • er påvisning af ligheder og forskelle
  • er afdækning af strukturer og/eller årsagssammenhænge
  • er bearbejdning af viden
  • stiller hvorfor og hvordan – spørgsmål

Diskussion /vurdering/perspektivering:

  • er at stille synspunkter op over for hinanden
  • er at overveje for og imod
  • er at sætte et emne i relation til andre synsvinkler og sammenhænge
  • er at reflektere over sit emne
  • er en selvstændig stillingtagen
  • stiller hvorfor og hvordan - spørgsmål
Intranet - Holstebro Gymnasium og HF  |   Døesvej 64   |   DK-7500  Holstebro  |   97 41 42 22  |   hogym@hogym.dk