|
At læse en tekst - Blooms taksonomi og dåseåbnerskema
I forbindelse med udarbejdelse af skriftlige opgaver, mundtlige opgaver og synopsis arbejder man med forskellige niveauer/sværhedsgrader, fra det simple og lette til det sværere og mere komplekse, og fra det kendte til det ukendte.
I opgaven arbejder man med de tre trin: beskrivelse/redegørelse, sammenligning/analyse og diskussion/vurdering. Da ethvert trin i taksonomien indeholder det underliggende trin, er det naturligt at starte med redegørelsen.
Alle 3 niveauer er repræsenteret i den gode opgave/synopsis
Beskrivelse/ redegørelse:
- er ikke genfortælling/referat
- er reproducerende, men
- på baggrund af en udvælgelse fortaget af dig, dvs. du sætter teksten i system/struktur
- svare på spørgsmålet – ex. Redegørelse for (et eller andet specielt)
- skelner mellem væsentligt og uvæsentligt
- stiller hvad, hvem, hvor, hvornår – spørgsmål
Sammenligning/analyse/undersøgelse/forklaring:
- er opsplitning i bestanddele, f.eks. en tekst
- er gruppering af bestanddelene
- er påvisning af sammenhænge
- er påvisning af ligheder og forskelle
- er afdækning af strukturer og/eller årsagssammenhænge
- er bearbejdning af viden
- stiller hvorfor og hvordan – spørgsmål
Diskussion /vurdering/perspektivering:
- er at stille synspunkter op over for hinanden
- er at overveje for og imod
- er at sætte et emne i relation til andre synsvinkler og sammenhænge
- er at reflektere over sit emne
- er en selvstændig stillingtagen
- stiller hvorfor og hvordan - spørgsmål
|
|
|
|