|
At læse en tabel
Tabelopbygning:
Overskrift på tabellen
|
HOVED
|
Kolonne 1
|
Kolonne 2
|
Kolonne 3
|
Kolonne 4
|
Kolonne ….
|
Kolonne ….
|
FOR-
SPALTE
|
Række 1
|
|
|
Kolonne 3
|
|
|
|
|
Række 2
|
|
|
Kolonne 3
|
|
|
|
Række 3
|
Række 3
|
Række 3
|
Kolonne 3 Række 3
|
Række 3
|
Række 3
|
Række 3
|
Række 4
|
|
|
Kolonne 3
|
|
|
|
Række….
|
|
|
Kolonne 3
|
|
|
|
Række…..
|
|
|
Kolonne 3
|
|
|
|
Kilde: * Anmærkninger: supplerende oplysninger om tabellen som helhed Fodnoter: Supplerende oplysninger om et bestemt punkt i tabellen
|
At læse tabeller:
- Hvad viser tabellen?
Læs overskriften omhyggeligt. Se, hvilke variable der indgår i hoved og forspalte. Se, om der er ekstraoplysninger/begrænsninger e.l. i fodnoter eller anmærkninger. Find ud af hvad måleenheden er. Er det absolutte tal (kr, kg, indbyggere, vælgere osv) eller er det relative tal (f.eks % eller indeks)
- Hvordan er tabellen konstrueret?
Skal den læses lodret eller vandret? Er der foretaget sammenlægning af tallene eller dele af dem?
- Læs tabellen.
Læs systematisk. Søg ikke tilfældigt. Find de centrale ting. Generelle tendenser før specielle. Følge en udvikling – f.eks over tid eller fra højrefløj til venstrefløj. Find holdepunkter for sammenligning, så du bevare overblikket over talstørrelser og hvad du vil bruge dem til. Se evt. på spredning af tallene i forhold til et gennemsnit.
- Hvad viser tabellen?
Sammendrag hvad du har fundet i tabellen til korte konklusioner.
- Vurder tabellens pålidelighed
Vurder tabellens kilde. Omhandler tabellen, hvad den skulle ifølge overskriften? Er der nok med i stikprøver til at sikre repræsentativitet? Er spørgsmålene metodisk ok. Hvis tilhørende tolkning/tekst konkluderer på tabellen: er du enig i tolkning?
Opgaver: Brug de 5 punkter ovenfor i en gennemgang af eksempler på tabeller.
|
|
|
|